Po artykule na temat toru jazdy oraz dobierania punktów w zakręcie pojawiło się w komentarzach dość istotne pytanie, w jaki sposób pokonywać zakręt przy podjeździe pod górę. Zagadnienie to jest dość istotne zarówno z punktu widzenia zawodnika rozpoczynającego swoją przygodę z wyścigami górskimi jak również cywilnego kierowcy, który na górskiej drodze chce uniknąć przykrej niespodzianki. […]
Czym jest apex i jak go dobierać?
Punkt w torze jazdy, w którym samochód jest możliwie najbliżej wewnętrznej krawędzi drogi w zakręcie. Z doborem apexu wiążą się dwa zagadnienia: po pierwsze: obranie tego punktu wyznacza moment, kiedy można już zaczynać prostować kierownicę (zwalniać skręt), po drugie: wyznaczenie tego punktu pozwala na możliwie wczesne dodawanie gazu na wyjściu z zakrętu. Zobacz także: Jak […]
Doskonalenie techniki jazdy – operowanie kierownicą, czyli jak kręcić wolantem, aby wóz skręcił?
Po kilku dniach wróćmy do naszego samochodu, w którym zajęliśmy już pozycję. Nie będzie nam nic przeszkadzać w operowaniu przyrządami takimi jak kierownica, gaz, czy hamulec (nad sprzęgłem się nie zatrzymam ani sekundę, gdyż na tym etapie służyć nam będzie wyłącznie do ruszania i zmiany biegów). Wrócę jednak do jeszcze jednego elementu zajmowania pozycji, Zobacz […]
Zima raz jeszcze
Ostatnio miałem przyjemność wybrać się do Kotliny Kłodzkiej. Wielokrotnie czytałem o tamtejszych pięknych trasach, ale dopiero teraz pierwszy raz miałem okazję by się z nimi zapoznać „na żywo”. Strome zjazdy i podjazdy, ostre zakręty tuż nad wielometrowymi przepaściami a w tle ośnieżone góry i lasy – widok równie piękny jak i zdradliwy, bo łatwo odciąga […]